“Vi fick ett team av experter istället för en anställd”

Vad innebär en global transformation för en liten marknadsavdelning? När Aditro blev en del av det Europaledande lönehanterings- och HR-bolaget SD Worx behövde de stöd under expansionen. ”Med hjälp av Smarkit Agency har vi kunnat vara agila. Istället för att anställa en person, fick vi tillgång till ett helt team av experter”, berättar Lena Backlund, Head of marketing Nordics.

SD Worx har 75 års erfarenhet av löne- och HR-tjänster. Idag har de kunder över hela världen. År 2021 värvade de det nordiska bolaget Aditro.

“Vi har lång erfarenhet av lönehantering, HR-tjänster och de speciella regler och avtal som gäller i de nordiska länderna. På så vis kunde vi direkt bidra med specialexpertis till SD Worx”, berättar Lena.


I och med sammanslagningen kan de tillsammans erbjuda lokal kunskap samtidigt som de nordiska kunderna har möjlighet att växa globalt med hjälp av nya digitala tjänster. Men transformationen innebar även stora förändringar för marknadsavdelningen och personalen.

“På marknadsavdelningen behövde vi sätta upp helt nya processer och använda nya system.”


Läs även: Vad är inbound marketing?

Samtidigt som de satsade på re-branding av varumärket, hemsidan och allt tillhörande, så behövde den löpande marknadsföringen fortsätta.

“Det var då vi tog kontakt med Smarkit Agency. Till en början skulle samarbetet främst fokusera på kampanjarbete och lokal marknadsföring. Men i slutändan har de har hjälpt oss med så mycket mer.”

Utmaningen: Re-branding och flexibel marknadsföring

Med en nordisk marknadsavdelning på bara tre personer behövde SD Worx utöka sin personalstyrka. De valde att köpa marknadsföringen som en tjänst för att få full flexibilitet.

“Istället för att anställa en person kunde vi med Smarkit Agency nyttja ett helt team med experter. De stöttade oss med planering, projektledning och content-produktion. De byggde upp våra landningssidor, stöttade oss med annonsering, webinar och sociala medier. De har självständigt styrt våra kampanjer rakt av. Det har verkligen underlättat för oss. “

Snart valde de att även ta in strategisk rådgivning från Smarkit Agency inför transformationen från Aditro till SD Worx. 

“SD Worx har en central marknadsavdelning i Europa där det finns mycket content som vi kan återanvända. Men vi behöver anpassa det materialet efter den nordiska marknaden. Smarkit Agency har hjälpt oss med det strategiska arbetet och format om innehållet. De har testat sig fram och kommit in med nya kunskaper som vi inte hade internt. De förstod direkt hur vårt content skulle appliceras på rätt marknad. “

Läs även: Vad är skillnaden mellan inbound marketing och content marketing?

Med hjälp av välanpassade kampanjer har de nordiska marknaderna kunnat fortsätta sin löpande marknadsföring samtidigt som de fått nytt, relevant innehåll till sina kanaler. 

“Nordens marknad har nu växt tack vare det arbetet. Jag som gillar att få en klar översikt på allt arbete har fått ett fantastiskt stöd. Smarkit Agency har arbetat självständigt och jag har kunnat förlita mig på att de alltid levererar. Jag har inte behövt vara en mellanhand på något vis. “

En stor organisation som SD Worx har flera olika externa parter för att driva trafik och bygga förutsättningar för affärsdriven marknadsföring. Här gäller det att samtliga byråer samverkar på ett bra sätt för att lyckas nå de gemensamma målen.  

“Vi tar in spetskompetens för exempelvis SEO och SEM. Detta var samarbeten vi hade redan innan vi påbörjade arbetet med Smarkit Agency. Här gäller det att alla våra konsulter och byråer är beredda på att samarbeta med varandra på ett transparent sätt. Som tur är har det varit en självklarhet för Smarkit Agency från start. “

Resultatet: En starkare marknadsavdelning 

Idag kan den nordiska marknadsavdelningen på SD Worx utöka sin personal. 

“Vi växer. Nu får vi en SDR i teamet och en marknadskoordinator. Men vi kommer ändå att behålla Smarkit Agency som rådgivare så att vårt arbete fortsätter generera leads. Vi kommer ta in dem som hjälp för SEO, SEM, för sociala medier och kampanjer där vi behöver expertis.  “

Under transformationen har marknadsavdelningen blivit starkare.  

“Vi har ett stort förtroende till Smarkit Agency. De är proaktiva, har egna idéer och de har fått oss att testa nya saker. Det är otroligt värdefullt för oss som stor organisation.  “

Lena ser fram emot att se sin marknadsavdelning fortsätta växa. 

“Vi har ännu större möjligheter nu. Vi har fler resurser, nya erbjudanden och med den nya expertisen från Smarkit Agency kommer vi att kunna skala upp snabbt. “


Läs även: Så bygger du ditt varumärke genom inbound och outbound

Är du intresserad att få hjälp med din marknadsföring?

Hör av dig så tar vi en kaffe!